Zdroj: http://favoritklub.cz/technicke-informace/modely  •  Vydáno: 25.8.2013 18:25  •  Autor: flacek

Modely automobilu Škoda Favorit/Forman/Pick-up (1/3)

Modely automobilu Škoda Favorit/Forman/Pick-up (1/3)Skutečné Favority sjížděly z výrobní linky od roku 1988 do roku 1994. Za těch 6 let se nesmazatelně vryly do paměti lidí a jen velmi málo čechů s nimi nemá osobní zkušenost. A nejspíš každý kluk tehdy chtěl mít jako angličáka právě auto, se kterým jezdí jeho táta, strejda nebo děda. Několik tuzemských výrobců na to skutečně zareagovalo a dodávalo na náš trh modely vozu Škoda Favorit. V tomto přehledu to vezmeme hezky od největších k nejmenším.

ABC, ing. Arch. Richard Vyškovský – 1:24 – Papírový model – Škoda Favorit 136 L

Ačkoliv pan Vyškovský patří k nejlepším našim autorům papírových modelů a jeho architektonickým modelům nelze nic vytknout, tak modely automobilů působí občas trochu disproporčně. Přesto jsou ale precizní a mají jeho typický rukopis. Pan Vyškovský vytvořil i model klasického Favoritu 136 L v červené barvě, který vyšel v ABC 7 ročníku 32.

Model

Model od pana Vyškovského

 

Zenit, Ladislav Badalec a Ladislav Jakubčo – 1:24 – Škoda Favorit

Další papírový model, tentokrát světle modrý vyšel v časopise Zenit v číslech 12 a 13 roku 1988. Model měl světle modrou barvu, odpružené nápravy a možnost udělat otevírací kapotu a páté dveře. Neměl ale interiér.

 

Zenit Magazín, Ladislav Badalec a Ladislav Jakubčo – 1:24 – Papírový model – Škoda Favorit 136 L, Škoda Tourist 136 L, Škoda Favorit Praktik, Škoda Tourist Praktik, Škoda Favorit 136 L/A Rallye

V Magazínu Zenit, což byl speciál tohoto časopisu z roku 1990, vyšla upravená vystřihovánka od pánů Badalce a Jakubča. Prakticky šlo o jeden model, ovšem šlo jej sestavit ve více verzích. Kromě klasického hatchbacku a kombi, tehdy ještě označovaného prototypovým názvem Tourist bylo možno postavit oboje ve verzi Praktik a taktéž oboje ve zbarvení VB, PO a OUNZ. Dále byly přiloženy též díly pro verzi Škoda Favorit 136 L/A Rallye. Oproti předchozí verzi již postrádal možnost otevírání kapoty. Vzhledem k vydání ve speciálu se jedná o vzácný a ceněný model.

 

ABC, Ladislav Badalec – 1:24 – Papírový model – Škoda Favorit

Tento model vyšel v časopise ABC číslo 3 v ročníku 50. Jednalo se o velký propracovaný model konstrukčně vycházející z předchozích modelů pana Badalce, který měl například i odpružené nápravy. Vyšel v časopise ABC, konkrétně v číslech 4 a 5 v roce 2005. Model je v bílé barvě a je možno ho sestavit v řadě různých verzí, ke kterým byly uveřejněny doplňky. Jde o verze VB, PO OUNZ, Policie ČR, Hasiči, Záchranná služba, TAXI a vozidlo redakce ABC. Samozřejmě lze vůz nechat i v civilním provedení.

 Modely  Modely

Škoda Favorit L.Badalce v policejní a hasičské verzi

 

 Modely  Modely

Dalšími verzemi byla Záchranná služba a taxislužba.

 

 Modely

Služební vůz redakce ABC

 

PressFoto, Michal Antonický – 1:24 – Papírový model – Škoda Favorit 136 L

Tento model byl vydán v roce 1991. Vůz je velmi podobný modelu pana Vyškovského, má ale světle modrou barvu a zatáčecí přední kola.

modely 

 

PK Graphica – 1:24 – Papírový model – Škoda Forman, Škoda Forman Plus, Škoda Pickup Freestyle

Společnost PK Graphica, dnes již tradiční vydavatel papírových modelů, zahajovala svou činnost v roce 1995. A hned prvním modelem byl automobil Škoda Forman ve verzi dopravní Policie České Republiky. Druhým modelem pak byl vůz Škoda Forman Plus ve verz ÚAMK ČR, ke kterému byl jako doplněk výstražný trojúhelník. Následovaly další modely jiných automobilů, pouze číslo 6 byl opět pro nás zajímavý model. Šlo o vůz Škoda Pick-up Freestyle ve světle modré barvě s hlavním sponzorem Synta a číslem 66. Údajně by se mělo jednat o vítězný vůz seriálu Škoda Pick-up Freestyle, ale nevím, ze které sezony. Pak se již vydavatelství k modelové řadě Favorit/Forman/Pick-up nikdy nevrátilo.

 Modely  Modely

První dva modely od PK Graphica – Škoda Forman Policie ČR a Škoda Forman Plus ÚAMK.

 

 Modely

Šestý model od PK Graphica – Škoda Pick-up Freestyle.

 

Směr, KLIKLAK – 1:28 – Stavebnice – Škoda Favorit 136 L a 136 L/A Rallye

Firma směr vyráběla řadu plastových hraček pro děti a plastikových modelů pro starší chlapce. Jako mezistupeň byla uvedena série KLIKLAK. Šlo v podstatě také o stavebnice, ale nemuseli jste nijak barvit díly ani je k sobě slepovat. Celý model jste jen secvakali a opatřili přiloženými samolepkami a byl hotov. V rámci této série byl v roce 1989 na trh uveden model Škody Favorit, sice v nemodelářském měřítku 1:28, ale zato hned ve dvou verzích verzích. Jednak klasické civilní provedení, které mělo mít dle výrobce na sobě všelijaké nápisy a loga a pak závodní verze z Rally Bohemia 1989. Závodní verze se nijak nelišila, měla stejná kola, v interiéru zadní sedadla a tak šlo spíše o hračku. Přesto se tato stavebnice stala velmi populární, zejména díky své snadné upravitelnosti na přesnější model a příznivé ceně, dnes zhruba okolo 100 Kč. V druhé polovině 90. Let začala firma Směr vyrábět modely z kvalitnějších materiálů a z nabídky se vytratila verze Rally Bohemia. Aby zákazníci nebyli ochuzeni o závodní vůz, byla vyráběna verze Barum Rally Teamu, se kterým závodila v roce 1996 posádka Cvrček-Cvrčková. Takto se tyto stavebnice vyráběly ještě v roce 2006. Zda výroba pokračuje, nebo byla již ukončena, jsem se nedozvěděl.

Modely  Modely

Původní verze v originálním stavu a verze Rally Bohemia s jinými zrcátky a začerněnou plochou pod čelním sklem

 

 Modely  Modely

Podomácku upravený civilní Favorit a Favorit Barum Rally Teamu

 

FARO Autodráhy – 1:28 – Autodráhový model – Škoda Favorit LX, Škoda Favorit 136 L/A Okruhový, Škoda Pick-up Freestyle a MTX Roadster

Společnost FARO Autodráhy navázala svou činnost na autodráhy Europa-Cup vyráběné za socialismu. V 90. Letech se firmy FARO a SMĚR dohodly na spolupráci a výsledkem byl model Škoda Favorit určený pro autodráhu. Model využívá kastli a zasklení klasického KLIKLAKu (zasklení je zde neprůhledné). Má ovšem závodní zrcátka, odlišný podvozek připomínající závodní Favority. Autodráhový model také nemá interiér a má odlišně řešená přední světla. Zpočátku byly k dispozici dvě verze zbarvení. Bílá kastle měla válečné barvy s modro-červenou šachovnicí (toto barevné schéma je použito na skutečném speciálu Škoda Favorit RS 1600 H vystaveném v Muzeu Škoda-Auto v Mladé Boleslavi) a žlutá verze měla zase zelené vítězné „V“ (logo Škody Motorsport) a číslici 5 v černém orámování. Tato verze zbarvení byla ve skutečnosti použita na bílém okruhovém speciálu Škoda Favorit 136 L/A, který je taktéž exponátem muzea. Jako třetí se objevil Škoda Favorit LX ve verzi Policie České Republiky. Měl zelený pruh a loga Policie. Zvláštností je také policejní maják na střeše. Čtvrtou verzí byl Škoda Pick-up Freestyle ve stejném designu, jako papírový model od PK Graphica. Pozornému neujde, že zde byla využita kastle klasického Favorita, takže neodpovídá zadní převis skutečnosti. Model má odříznutou střechu za předními dveřmi a místo ní je plastový výlisek připomínající laminátovou nástavbu skutečných Pick-upů Freestyle. Od roku 2006 společnost FARO zrušila výrobu dosavadních závodních verzí a začala vyrábět 4 nové, které mají jednotný design lišící se jen barvami, který nemá konkrétní předlohu. Policejní vůz ve výrobě zůstal, navíc k němu přibyla verze TAXI s odpovídajícími polepy a TAXI majáčkem na střeše. Lahůdkou pak je limitovaná edice vozu MTX Roadster, který je k dispozici v několika barvách za necelé 2000 Kč (ostatní modely stojí kolem 700 Kč). Vůz má pouze čelní sklo, zbytek střechy je odříznut. Nad zadní částí auta je opět odpovídající plastový odlitek. V interiéru je pak dvoučlenná posádka v závodních helmách. Novinkou je, že lze všechny verze, včetně MTX, koupit jako stavebnici a zkompletovat si jí vlastnoručně.

 Modely  Modely

Původní verze závodního zbarvení.

 

 Modely  Modely

Policejní verze přestavěná a upravená na podvozek KLIKLAK a verze Pick-up Freestyle.

 

 Modely  Modely

Limitovaná edice MTX Roadster a současné závodní zbarvení.

 

Použité fotky jsou ze soukromých archivů autora, ze stránek časopisu ABC, ze stránek www.minimodel.cz případně od jednotlivých výrobců.

 

Veškeré materiály dodal a schválil Martin Tolar, tímto mu děkujeme.

Pokračování příště...