Kategorie: Technické informace

Modely automobilu Škoda Favorit/Forman/Pick-up (2/3)

Modely automobilu Škoda Favorit/Forman/Pick-up (2/3)Druhý díl o modelech Škody Favorit. Skutečné Favority sjížděly z výrobní linky od roku 1988 do roku 1994. Za těch 6 let se nesmazatelně vryly do paměti lidí a jen velmi málo čechů s nimi nemá osobní zkušenost. A nejspíš každý kluk tehdy chtěl mít jako angličáka právě auto, se kterým jezdí jeho táta, strejda nebo děda. Několik tuzemských výrobců na to skutečně zareagovalo a dodávalo na náš trh modely vozu Škoda Favorit. V tomto přehledu to vezmeme hezky od největších k nejmenším.

ABC, Michal Antonický – 1:32 – Papírový model – Škoda Forman 135 LS

Další model od velmi dobrého autora automobilových vystřihovánek. Pan Antonický tentokrát vytvořil model kombi verze Forman. Ten vyšel v ABC číslo 6 ročníku 36. Jako předlohu si vybral vůz, na kterém automobilka demonstrovala práci tehdejší nové automatické lakovny. Každý díl karoserie tak měl jinou barvu a vůz vypadal jak VW Polo edice Harlequin.

 

Betexa – 1:35 – Papírový model – Škoda Forman 136 L

Dalším papírovým modelem je velmi jednoduchý kousek z produkce Betexy a její série omalovánek s vystřihovánkou. Ten vyšel konkrétně v sešitě Omalovánky Škoda II. Je v poněkud netradičním měřítku. Další zvláštností je pak i maska, když je u tohoto modelu ojediněle využita maska z modelového roku 92, tedy znak uprostřed a bez otvoru.

 Modey2

 

Kaden, Miniauto – 1:43 – Plastový model – Škoda Favorit 136 L

Česká firma KADEN vyráběla za socialismu řadu plastových hraček a také edici Miniauto nebo MINI Autosalon. Zde se objevila řada zahraničních vozů převážně z 60. Let, které byly odlévány z vyřazených forem. Kromě toho ale Kaden brzy do této série začal zařazovat i české vozy a objevily se tak automobily Škoda 100 L, Škoda 110 R, Škoda 120 LS, Tatra 613 a jako poslední v roce 1989 též Škoda Favorit 136 L. Ten byl celý vyrobený z plastu, na rozdíl od ostatních českých vozů měl i plastové středy kol, které svým tvarem připomínaly tvar skutečných plechových disků. Zajímavým prvkem tohoto modelu byly otevírací páté dveře. Společnost Kaden očekávala vyšší prodejní úspěch, než se nakonec dostavil. Příčinou byl konkurenční model ze série Monti Metal. V roce 1999 podnikla ještě společnost pokus, kdy poslední modely ze série byly vyrobeny opět, ovšem tentokrát byly lakovány a měly ještě atraktivnější kolečka. Krátce na to byla výroba ukončena a dnes spíše jde o sběratelské kousky. Oblíbené mezi sběrateli jsou i starší verze, které mají i nižší cenu.

 Modely2

 

Abrex, Škoda Collection – 1:43 – Kovový model – Škoda Favorit 136 L

Nejrozšířenějším modelem v současné době je kovový model, který vyrábí firma Abrex. Ta si pro výrobu vybrala klasickou verzi 136 L z modelového roku 1989-1990. Model je velmi pěkně vyrobený. Má i takové detaily, jako nápis Škoda na zadních zástěrkách (nehledě na to, že žádný jiný model zástěrky nemá vůbec), nebo linku prolisu na zpětných zrcátkách. Také v interiéru, který nese odpovídající hnědý odstín, jsou například zámky bezpečnostních pásů barveny červeně a je zde vyvedena i grafika budíků. Model je k dispozici ve všech barvách, ve kterých se tyto Favority vyráběly ve skutečnosti (chybí jen speciální odstíny akčních modelů z roku 1993-94).

Tyto modely jsou také velmi populární pro různé úpravy. Řada z nich je, nebo byla k dispozici u firmy FOX Toys, případně vznikla soukromně a dají se sehnat v inzerci na internetu. Cenově se tyto upravené modely pohybují na dvoj- až trojnásobku ceny klasického Abrexu. Může být ale velmi zajímavé doplnit si sbírku o vozy Policie, VB, Hasičů, PO nebo o různé závodní verze.

 Modely2 Modely2

Klasický Abrex a upravený Abrex od firmy FOX Toys (verze z 1000 Lakes Rally 1989)

 

Propagteam - cca 1:43 - Škoda Favorit, Forman a Pick-up

Propagteam vydával v 90. letech řadu jednoduchých pohlednic s papírovými modely ne zcela jednotného měřítka zhruba okolo 1:43. Vyznačovaly se značnou jednoduchostí, často byly pouze z jediného kusu. Součástí této sady byly i vozy Favorit, Forman a Pick-up v různých barevných variantách. 

 

Kovozávody Semily, Monti Metal – 1:48 – stavebnice – Škoda Favorit 136 L a Škoda Favorit 136 L/A Rallye

Tento model z roku 1989 stál jen 34 Kčs byl prý doslova podpultový. A i dnes je mezi sběrateli velmi vyhledávaný a to i přes to, že opět není v klasickém modelářském měřítku. Model trochu připomíná plastového konkurenta od Kadenu, má také otevírací páté dveře, ale na rozdíl od něj je vyroben ze zinkoslitiny. Kovozávody Semily jej vyráběly v sérii Monti Metal. Druhým vozem ze série, zamýšlené jako doplněk pro nákladní vozy Tatra a LIAZ od Monti Systém, byla Tatra 623. Krátce po revoluci ale byla výroba této série ukončena a tak jsme se již dalších vozů nedočkali. Je to škoda, neboť na dobu svého vzniku byl model velmi pěkně proveden. Znalce pouze může zklamat, že jako kufr se otevírá jen lakovaná část a ne panel pod SPZ a také že samolepka pro zadní světlomety nesahá přes roh světlometů do boku. Jinak jde ale o velmi pěkný model, který byl k dispozici ve dvou verzích. Civilní provedení v různých barvách mělo jakési černé pruhy a loga 136 L na boku, samolepku symbolizující střešní okno a mlhovky. Ve stavebnici byl i maják, který šlo umístit na střechu. Závodní verze svým designem trochu připomínala tovární barvy, ale jednalo se o fiktivní barevné schéma. Místo mlhovek se do děr v nárazníku umisťovala rampa se čtyřmi přídavnými světlomety a na střeše byla anténa. Slabším místem závodní verze pak opět je přítomnost zadních sedadel.

Modely2  Modely2

Civilní a závodní verze v originálním stavu (pouze závodní verze má odlomenou anténku)

 

 Modely2 Modely2

Nesestavená stavebnice s originálním obalem a návodem a závodní typ zbavený polepů.

 

Rozkvet VDI, Minimodel – 1:64 – Kovový model – Škoda Favorit 136 L

Další dnes vzácný a ceněný model je malý kovový angličák ze série Minimodel družstva Rozkvet VDI. Model z roku 1990 doplnil již existující Škodu 120M L z roku 1988. Avšak i tato série byla záhy ukončena a dalších českých angličáků jsme se již nedočkali. Vzhledem k malému měřítku nemůže být moc o detailech řeč. Model je celokovový včetně podvozku. Pouze skla a kolečka jsou plastová. Původní záměr byl vyrábět jakési české Matchboxy (v této sérii vyšla Škoda 130 LR) a je škoda, že se tohoto záměru nedočkáme. Modýlky Škody i Favoritu byly k dispozici v různých barvách a u každého byl aršík samolepek, takže jste si mohli vždy model upravit na jinou verzi. Byly zde polepy VB, PO, Záchranné služby, OUNZ, SOOŽ, SPOJE nebo i rallyeové polepy. Nevýhodou ale bylo, že aršíky byly přikládány bez ohledu na barvu autíčka, snadno jste tak mohli vytvořit hnědý rally vůz, zelený vůz VB, červený automobil SPOJE nebo modrý PO.

 Modely2 Modely2

Škoda Favorit od Rozkvetu v horším a lepším lehce upraveném stavu. Vozy mají nabarvené sání na kapotě a kliky, bílý má nabarvené i světlomety a disky kol.

 

Igra, H0 Models – 1:87 – Plastový model – Škoda Favorit LX

Je smutné, že jediný existující model faceliftové verze z roku 1993-94 je vyráběn ve vláčkovém měřítku. Malé plastové Favority od Igry patří mezi vláčkovými modely k průměru. Přesto nevypadají vůbec špatně a svou funkci doplňku v kolejišti splní dobře. Ve výrobě je celá řada verzí od civilních, po vozy TAXI, vozy záchranných složek až po automobily různých firem jako Česká pošta nebo DHL. Malou zajímavostí je, že tyto modely mají jako jediné ostřikovače světel. Modely jsou hojně dostupné na trhu, i když podle některých zdrojů ukončila firma jejich produkci.

 Modely2

Vozy Škoda Favorit od Igry.

 

CS Train – 1:87 – Plastový model – Škoda Pick-up

Další model je opět ve vláčkovém měřítků a opět je to svým způsobem unikát. Jde totiž o jediný vyráběný model Pick-upu. Výrobu zajišťuje česká firma CS Train. Ta kromě Pick-upu první generace, který vychází z typu Favorit vyrábí i následníka Škodu Pickup vycházející ze Škody Felicie. Oba typy jsou dostupné a vyráběné v několika verzích nástaveb a zbarvení. Na výrobě první generace spolupracovala firma se společností Igra, což zajistilo, že přední partie vozu jsou velmi podobné klasickému Favoritu od Igry, díky čemuž je zajištěna jakási kompatibilita v kolejišti. Modely od CS Train mají ale lépe vyrobená kolečka a na rozdíl od Igry mají i stěrače.

 Modely2 Modely2

Dvě různé verze nástavby od výrobce CS Train

 

Minibox, Milan Weiner – 1:87 – Papírový model – Škoda Favorit 136 L

Minibox je oblíbená série papírových modelů na bázi krabiček, kterou vytvořil Milan Weiner. Vycházela buď v časopise ABC, nebo jí samostatně vydávalo autorovo nakladatelství Weiner design studio v papírových sešitech. Právě sešit z roku 1991 je zajímavý, protože obsahuje vyjímečně modely v měřítku 1:87 (standartem série je měřítko 1:100), které navíc mají řadu doplňků, a lze je sestavit jako malý model a vytvořit jim i otevírací dveře a kapotu. V sešitě byly 2 kusy Favorita v červené a zelené barvě společně s autobusem Karosa C734 ve verzi SPOJE.

 Modely2

 

Amater, Petr Kudrej – 1:87 – Papírový model – Škoda Favorit, Škoda Forman

Petr Kudrej patří mezi naše nejkvalitnější autory volně dostupných modelů. Zaměřuje se zejména na modely hromadné dopravy, jako jsou autobusy Karosa, Irisbus, SOR, Mercedes-Benz nebo Setra a trolejbusy Škoda. Ve své tvorbě ale udělal i několik odchylek, například nákladní vozy Tatra 815 a Liaz-Steyr a několik osobních vozů. Kromě vozu Volvo 850 to byla právě dvojice Škoda Favorit a Škoda Forman. Vozy jsou tradičně velmi precizně zpracované a nesou jeho typickou kresbu.

 Modely2

Sestavený model Škody Favorit Petra Kudreje.

 

Minibox, Milan Weiner – 1:100 – Papírový model – Škoda Favorit, Škoda Forman, Škoda Favorit Praktik, Škoda Forman Praktik, Škoda Favorit Kabriolet

Další Miniboxy, tentokrát již v klasickém měřítku 1:100 a klasickém provedení jednoduché krabičky vyšly v ABC 11 ročníku 35 a v reedici v čísle 9 ročníku 49. Vždy se jednalo o soupravu tahače Liaz 110.551 s návěsem BSS NPA-7, na kterém bylo 5 vozů Škoda Favorit a 2 vozy Škoda Forman. Jednalo se o tři civilní Favority a jeden Forman, dále prototyp kabrioletu Favorit (nezaměňovat s MTX Roadster), model vytvořený podle studie designéra krále, která představovala Favorit upravený pro pouštní maratony jako Rally Dakar a užitkový vůz Škoda Forman Praktik. V jiném ABC dále vyšly dva hasičské vozy. Jedním z nich byl Škoda Favorit Praktik ve verzi PO. A konečně v čísle 2 ročníku 37 vyšel set policejních vozů Škoda Favorit a Škoda Forman.

 Modely2 Modely2

Civilní verze Škoda Favorit a Forman

 

 Modely2 Modely2

Verze PO a obě policejní verze

 

 Modely2 Modely2

Celá souprava Minibox a dakarský speciál Favorit z téže série.

 

Použité fotky jsou ze soukromých archivů autora, ze stránek časopisu ABC, ze stránek www.minimodel.cz případně od jednotlivých výrobců.

 

Veškeré materiály dodal a schválil Martin Tolar, tímto mu děkujeme.

Poslední díl příště...

print Formát pro tisk

Komentáře rss


, minibox odpovědět
Marty
Teho favorita od miniboxu stánímcitovat
, papírák odpovědět
lantros7
Co se týká papírových modelů,tak až budete chtít,jak už sem jednou psal,dám na ukázku třebas formana.citovat

Zasílate odpověď ke stávajícímu příspěvku (zrušit).

Nemáte oprávnění přidávat příspěvky.

Uživatelské jméno
Heslo
     

Registrace >
Ztracené heslo >




















Partneři

Lidé, kteří nás mají rádi

FaceBook

Vytvořilo STUDIOART.cz